Pages

Thursday, 3 May 2018

22 AMALAN HARIAN YANG PERLU DILAKUKAN UNTUK MENJADI MUSLIM SEJATI

22 AMALAN HARIAN YANG PERLU DILAKUKAN UNTUK MENJADI MUSLIM SEJATI

1. Solat Tahajud di waktu ¾ malam sekurang-kurangnya 2 rakaat & solat sunat Witir sekurang-kurangnya 1 rakaat sebelum masuk waktu Subuh- Tahajjud merupakan jalan orang-orang yang soleh, amalan para Nabi dan Wali-wali Allah yang terdahulu. Jangan ditinggalkan. Solat Witir juga boleh dilakukan sebelum tidur sepertimana yg biasa dilakukan dlm bulan Ramadhan . Nabi SAW tidak pernah meninggalkan solat Witir dan mazhab Hanafi berpendapat solat Witir adalah wajib hukumnya, manakala mazhab selain Hanafi , meletakkan hukum sunat muakad bg solat Witir, jgn tinggalkan.

2. Selepas Subuh, zikir 300pagi {100x [tasbih,tahmid dan takbir], 100x selawat & 100x istighfar}. Zikir sangat penting kerana semasa kedatangan DAJJAL hanya zikir sebagai sumber makanan dan minuman. Hanya orang yang benar-benar jaga zikir shj mempunyai sumber makanan dan minuman pada waktu itu. Selainnya akan mengikut DAJJAL untuk mendapat makanan dan minuman.

3. Kemudian bacalah surah Yasin- Allah janji segala hajatnya pada hari itu akan dipenuhi.

4. Kemudian selepas 26 min naik matahari, solat sunat Isyraq 4 rakaat- Allah janji akan menolong kamu menyempurnakan segala urusanmu pada hari itu.

5. Kemudian solat sunat Dhuha, boleh dilakukan bermula 20 minit selapas Isyraq (di antara jam 8-12 tghari). Nabi SAW bersabda: “Sesiapa mengerjakan solat Dhuha 2 rakaat, dia tidak tergolong di dalam golongan orang-orang yg lalai dan lupa.” Solat Dhuha juga memudahkan urusan dan memberkati rezeki.

6. Selepas solat Zohor, bacalah surah Ar-Rahman- Nabi SAW bersabda: “Segala sesuatu itu mempunyai mempelai, dan mempelai bagi Al-Quran adalah surah Ar-Rahman.” Surah Ar-Rahman menanam sifat syukur di dalam hati atas nikmat-nikmat Allah dan dengan amalan membaca Surah Ar-Rahman juga sangat baik untuk meningkatkan kecerdasan otak.

7. Selepas solat fardhu Asar, zikir 300 petang, {100x [tasbih,tahmid dan takbir], 100x selawat & 100x istighfar}

8. Kemudian baca Surah An-Naba’ – Nabi SAW bersabda: “ Jika kamu tahu fadhilat dan besarnya pahala membaca surah An-Naba’, maka kamu akan berhenti daripada tugas-tugas kamu, lalu mempelajari surah tersebut dan mendekatkan diri kepada Allah dengan membacanya. Sesungguhnya Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka yang mengamalkan membacanya selain dosa syirik.”

9. Selepas solat Maghrib, solat sunat Auwabin-Allah janji akan memberi keampunan terhadap dosa-dosa melainkan dosa syirik kepadaNya.

10. Kemudian bacalah surah Al-Waqiah-Allah janji sesiapa yang istiqamah mengamalkannya pada setiap malam, kebuluran & kemiskinan tidak akan menemuinya.

11. Selepas Isya’ bacalah surah Al-Mulk-Allah janji akan memelihara daripada azab kubur. Nabi SAW tidak akan tidur selagi tidak membaca surah Al-Mulk dan surah As-Sajdah.

12. Setiap malam bacalah Ayatul Kursi dan “Amanar-Rasul” hingga habis. Sangat-sangat penting untuk melindung diri daripada pengaruh syaitan dan kejahatan

13. Sebelum tidur, solat sunat Taubat dan tidur beradab seperti mana Nabi SAW tunjuk ajar.

14. Setiap malam apabila hendak tidur, Muhasabah diri, pohonlah keampunanmu kpd Allah diatas dosa-dosa dan bagi setiap amalan yang baik, nyatakan kesyukuranmu kepada Allah.

15. Sebelum tidur fikirkan dan renunglah(muqarabah) juga mengenai mati dan peristiwa-peristiwa selepas maut. Muqaraba adalah perlu untuk membentuk sifat Taqwa.

16. Setiap hari bacalah al-Quran (Tilawatul Quran) walaupun hanya satu ‘ain’. Latihan tilawah sangat memberi kesan kepada hati. Hati yang tidak ada al-Quran seumpama hati yang mati. Pembacaan Al-Quran janganlah ditinggalkan. Hak Al-Quran adalh perlu dikatamkan dua kali setiap tahun.

17. Setiap pagi Jumaat bacalah surah Al-Kahfi, kalau tak mampu habiskan seluruh surah, bacalah seberapa banyak yang boleh- Allah janji ‘cahaya’ di hari kiamat dan diampunkannya diantara dua Jumaat. Nabi SAW bersabda: ‘Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya drpd bawah kakinya hingga ke langit.’

18. Hendaklah hati & lidah sentiasa sibuk dengan berzikir didalam apa jua kegiatan sama ada berjalan, duduk atau bekerja. Berzikirlah ‘Lailahailallah’ sebagai amalan tetap dan berkekalan.

19. Puasa sunat Isnin & Khamis, juga puasa sunat pada hari-hari yang digalakkan dalam Islam. Untuk puasa-puasa sunat, mintalah keizinan daripada suami-suami kamu.

20. Cubalah sedaya-upaya berada dalam keadaan berwudhu’. Sabda Nabi SAW: ‘Wudhu’ adalah senjata orang-orang mukmin.’ Faedah wudhu’ sangat besar.

21. Tatkala Haid, jangan tinggalkan zikrullah. Meninggalkan zikir akan mengeraskan hati dan melayukan cahaya rohaniah bagi hati.

22. Tetaplah dengan usaha kamu melawan hawa nafsu. Jagalah mata, telinga, lidah dan hati. Mengumpat dan mengata-ngata orang lain adalah bencana yang sangat besar. Ia menghapuskan dan melenyapkan pahala dan kesan ibadat.

Amalkan sedikit demi sedikit yg mana mampu. Inshaa Allah

Saturday, 28 April 2018

THE FALL FROM GRACE

U r the CEO of an organization. After years together, ur seemingly faithful deputy suddenly decides to quit and asked to leave. Citing disagreement wt ur leadership.....how would u respond?

In the beginning, the organization prospered despite initial hurdles. Challenges were overcome and the organization grew in size, income and net assets. After a troubled period, the organization stabilized in prosperity. It was during this time, despite good intentions, the CEO made some bad calls, several decisions were erroneous and the organization started to falter. The deputy CEO, up to now, a faithful and obedient assistant who supported the CEO strongly in every decision, started to disagree and questioned the CEO's judgements and decisions. Their relationship became more and more strained, to the extent of openly arguing in front of staff, instead of quietly ironing out their disgreements. This caused consternation to the staff, and tension was thick in the premises. The mood of the staff was negatively affected and their perfomance started to suffer. Some of them started to blame the CEO for the trouble and began to lose respect for him. To the extent of wishing him to leave or be replaced.

The deputy CEO has tendered resignation and while waiting for approval, has taken leave of absence. And will maybe take some of the staff along. Question: what is your take of the situation? Do you think the deputy has made the right choice to leave? What is the alternative?

The CEO n the deputy partnered to build the organization. Despite it all, the CEO values the partneship n are grateful for the deputy's contribution n wish the partnership to continue. Whatever mistakes n miscalls he made was regretted very much n he hope to continue the partnership in a better more open way. But the deputy is adamant. What is the correct n what is the right thing to do? A sad ending to a long term relationship....☹ but an unavoidable one? Is there no room for compromise?

Well, nothing is ever permanent. What started as something hopeful and magic, which should benefit the partners, can over the years, turn into something ugly and tragic, without hope of compromise and reconciliation. The splitting and winding up of a business is oftimes, a messy n painful affair. Staff gets retrenched, staff resigned, whatever properties related to the business got fought over, there will be legal suits etc. 😩😩😩 Sad. How do one cope with such losses?

One could imagine the CEO reminiscing the good times, memories of the toil of blood, sweat and tears in the beginning, his deputy's strong backing, who always stood by his side, the camaraderie, the affection...it must be tough for him but accept the situation he must and move on, if he submits to the Will of Allah...😟

Otherwise, life does not seem to worth the pain....😖

Monday, 16 April 2018

5 PERASAAN YANG MEMBAWA KE NERAKA

5 PERASAAN YANG MEMBAWA KE NERAKA.

1) TAKABBUR (Membesar2kan amalan sendiri)
Contoh: bro skrg aku tgh tawaf yang ke99 kali di depan ka' bah

2) RIAK (Melakukan ibadah kerana ingin manusia lihat)
Contoh: sambil memasukkan duit dlm tabung surau, berkata di dalam hati, mesti si zul tu teruja dengan sedekah aku tiap pagi kat surau ni.

3) UJUB (Puji diri sendiri)
Contoh: Aku ni soleh orangnya, baik dan jujur.

4) GHURUR (Merasa diri hebat dan memperlekehkan orang lain)
Contoh: Ko ingat ko ni bagus ke, aku ni lagilah lulusan PHD dari university XYZ, mana ada orang boleh challenge aku.

5) SUM'AH (Bahagia dengan pujian)
Contoh: Wah bestnya orang panggil aku penceramah hebat, harap2 esok2 dpt masuk TV.

Jum sama2 kita hindari..

Sunday, 15 April 2018

INSYAALLAH - YANG DISURUH DAN YANG DILARANG

*InsyaAllah – yang Diperintah dan yang Dilarang.*

PERINTAH
Kita diperintahkan menyebut InsyaAllah bila kita hendak menceritakan setiap sesuatu yang akan kita buat di masa hadapan. Sebagaimana firmanNya :

“Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu, ‘Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini esok, kecuali (dengan menyebut) Insya Allah…..” (Al-Kahfi 23,24)

Selalulah kita sebut insyaAllah (contoh) hatta kita sedang berada di kaunter tiket sedang nak beli tiket sekalipun, kita sebutkan “Saya nak beli tiket ke Ipoh, InsyaAllah”.

LARANGAN
Kita dilarang menyebut insya Allah di dalam doa, sebagaimana disebut dalam Hadis Rasulullah SAW bersabda:

“Janganlah di antara kamu berdoa dengan mengucapkan “Ya Allah, ampunilah aku bila Kamu menghendaki, ya Allah berilah rahmat kepadaku bila Kamu menghendaki” . Hendaknya bertetapanhati (bersungguh-sungguh) dalam meminta kerana demikian itu tidak dibenci” – Shahih Bukhari.

Ramai orang menyebut “Semoga Allah masukkan kita semua ke dalam syurga insyaAllah” atau “Semoga…..sekian, sekian… insyaAllah” , berdoa sebegini adalah dilarang.

Wallahu a’lam.

Credit to: Halim Bede

Friday, 30 March 2018

MENOLAK AJAKAN SUAMI

Menolak ajakan suami

Kita dah sedia maklum bahawa dalam agama, seorang isteri ditegah dari menolak ajakan suaminya untuk mengadakan hubungan badan. Sekalipun si isteri tadi ingin berpuasa sunat, dia wajib memohon kebenaran dari si suami terlebih dahulu bagi mengelakkan permasalahan sekiranya si suami tiba2 berkeinginan utk bersama.
Isteri juga wajib membatalkan puasa sunat tersebut demi memenuhi kehendak suami yang satu ini...

Kita juga pernah diingatkan bahawa isteri harus melayani permintaan ini sekali pun diatas kenderaan. Tolakan yang dibuat tanpa asas kukuh hanya akan mengundang laknat daripada para malaikat. Si isteri tak seharusnya memandang remeh akan perhubungan badan dengan suami.. sekalipun suami anda itu seorang yang flexible... mudah bertolak ansur..

Nyata di dunia teknologi ini..telah ramai isteri2 yang mengambil mudah akan hal ini.. dan ditambahkan dengan mereka yang berkerjaya.. ajakan suami seringkali ditolak dengan pelbagai alasan yang sebenarnya boleh diatasi, jika si isteri benar2 tahu akan tanggungjawab terhadap suami yang satu ini.

Sebagai isteri, anda harus membantu suami memahami keperluan2nya sendiri supaya dgn kefahaman tersebut...anda juga akan menerima manafaat darinya... di mana bantuan utk suami menikmati kepuasan yang mendalam setiap kali bersama.. sedikit sebanyak memberikan impak pada diri anda sendiri... Jika dilihat dari permulaan, tolakan isteri pada awalnya mungkin tak memberikan kesan yang besar... namun bila hal tersebut berlarutan, ia pasti akan menjejaskan perhubungan suami isteri dan juga kebahagiaan rumahtangga. Kita boleh lihat kesan dari beberapa sudut:-

1) *Kesihatan* - lelaki perlu menyalurkan keinginan seks mereka melalui saluran yang betul, sah dan halal. Kerana itu, mereka dituntut agar berkahwin sekiranya mereka mampu dan sudah bersedia utk menerima tanggungjawab. Dan sebaliknya jika masih tidak mampu utk beristeri,maka berpuasa itu adalah yang paling baik buatnyer. Ini kerana, dengan berpuasa (dengan sebenar2 puasa).. saluran nafsu itu dapat ditutup dengan ingatan akan azab yang bakal dihadapi sekiranya berkelakuan sumbang..

2) *Agama* - sedangkan para malaikat juga melaknati anda sehinggalah sisuami memberikan kemaafan pada anda.. ingatlah perbuatan anda menolak ajakannya mungkin akan menyinggong perasaannya. ..tolakan isteri kekadang bakal mengundang kemusnahan pada dirinya juga... sekiranya keimanan sisuami bukanlah sekuat yang disangkakan. . Mungkin ada para isteri yang menganggap suami mereka masih waras dan mampu mengawal dari melakukan perkara sumbang dan keji diluar pengetahuan mereka. Namun... jangan juga kita terlupa..bahawa disaat2 seseorang itu berkeluh kesah akan permasalahan hidupnya.. syaitan senantiasa berhampiran bagi menggoda mereka ini .. Kekadang ada yang telah tertutup mata hati kerna "iman yang tipis itu senantiasa dibiarkan berseorangan".. Kemungkinan juga ada para isteri yang lebih rela membenarkan suami mereka bermain mata diluar... kerna menyangkan hanya sekadar itu sahaja..diwaktu yang sama.. tidak ada tindakan susulan demi memperbaiki perhubungan diantara si isteri dansi suami..Apabila masalah ini tidak dirawat atau dicegah diperingkat awal...jangan salahkan sesiapa sekiranya ada yang lain ingin memberikan "Pertolongan" pada suami anda..sebaliknya salahkanla diri anda kerana mengabaikan tanggungjawab anda...

3)*Penampilan Lahiriah* - seks adalah makanan bagi jiwa seseorang.. seks yang baik dan mampu memberikan kepuasan, pasti akan mampu memberikan semangat buat empunya diri setiap hari.. Penampilan diri akan lebih yakin disamping wajah yang berseri2 kerana kepuasan yang dialami..Sekiranya permintaan suami seringkali diabaikan atau ditolak, bimbang kelak sekiranya tiba waktu anda (isteri) mengingininya, nafsunya telah hilang terhadap anda... Ini mungkin setelah sekian lama menerima tolakan anda, suami mungkin tidak lagi mahu memulakan seks kerna bimbang ditolak atau telah terlekat dikepala.. "minta pun tak dapat.. baik tak minta langsung"..

Ini boleh kita istilahkan sebagai "malas seks".. satu puncanya... kebimbangan yang berlebih2an sekiranya ajakannya akan ditolak lagi... Bila seringkali ditolak, lelaki kebiasaannya akan lama kelamaan tidak mengambil endah lagi dengan kehendaknya ini.. Secara sedar atau tidak, dia mungkin tidak mau memikirkannya apakah dia masih maukan seks...dan diwaktu ini , mungkin ada para isteri menganggap si suami sudah hilang minat terhadapnya. . atas alasan2 yang isteri fikirkan "patut" dilakukan oleh si suami.. umpamanya..adanya pengganti atau orang lain yang didampingi.. . Walhal, bagaimana hal ini boleh terjadi???

Tidak pula semestinya, setiap perubahan lelaki itu hanya kerna ada orang ketiga.. kadang kala kita tersalah tafsir.. dia mungkin sedang menunjukkan protes terhadap tindakan kita padanya.. Sisuami, mungkin akan mengalihkan pandangan mereka pada perempuan lain.. atau juga cuba mencari jalan mudah bagi memenuhi kehendaknya. ..Lelaki tidak lagi takut ajakannya ditolak, kerana bagi pelacur umpamanya... tidak ada istilah itu bagi menyara kehidupan mereka.. Si suami juga,akan memandang isterinya tidak cantik..sekalipun isterinya itu seorang bekas ratu cantik...sekiranya dia tidak dapat menikmati kepuasan seks bersama isterinya.

So fikir2 kan lah...kalo hb mintak tu..ready jer la..hatta tgh masak skali pun..ahaks

Thursday, 29 March 2018

MARI MENUJU KEJAYAAN

Ceramah motivasi oleh Dr Syukri @ Masjid Tunku Sallehuddin BPJ

حيا على الفلح..حيا على الفلح.
Haiya ala falah.....mari menuju kejayaan

- Kita diajak untuk berjaya 15 kali/hari di dalam azan dan iqamah.
- Yang diminta ialah usaha, hasil serah kpd Allah SWT
- Kejayaan bukan milik org tertentu ttp semua lapisan masyarakat boleh menempah kejayaan
- eg, Nik Madihah, Suhazli Muhammad. Asal keluarga biasa, tapi kejayaan luarbiasa

- Surah Al-Inshirah, 5: فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا 

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

- Surah Al-Inshirah, 6: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا 

(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

- racun paling berbisa ialah MALAS. Penawarnya ialah RAJIN.

- tidak ada shortcut dlm kehidupan...anak2 tak baca buku, tgk TV, kelebek handfon..makpak buat tak tau..letih2  😊

- hanya mengharapkan doa, air penawar, pil otak cerdik, kismis, baca yasin. Tapi tidak ada usaha utk nak studi, kaji, tadabbur pelajaran.
- Ibubapa selalu bertanya anak2 nak jadi apa tanpa ada pengurusan dan pedoman.
- Perlu bantu anak2 utk ada halatuju, wawasan, angan2 dan cita-cita dunia & akhirat.
- Tips utk ibubapa:
> Sembang dgn anak2 utk fikir masa depan
> Bantu pilih kawan yg baik
> Lawat tmpt2 yg mencetus wawasan
> Luaskan bacaan2 ilmiah
> Hadkan hiburan yg melalaikan
> Bawa jumpa professional2 dlm bidang yg digemari
- Perlu boleh bezakan KEPERLUAN vs KEMAHUAN
- Di samping keperluan2 sekolah, sediakan TEMPAT, MASA dan SUASANA utk belajar
- KEMAHUAN2 yang menjejaskan seorang pelajar:
> HANFON - yg canggih sgt membuang masa bukan saja anak2 tp makpak juga. Hilang fokus kpd matlamat hidup. Mudah cari geng. Mudah utk berkapel. Akhirnya, tgk BAHAN LUCAH. Aplikasi yg paling bahaya - WECHAT. Adakah ibubapa yang tidak menyesal setelah beri hanfon pada anak2?
> TV - Malaysia punya TV hiburan paling ligat di dunia. Pencuri MASA. MINAT. TENAGA. AKHLAK.
> GAME - Jgn beli Playstation. Jgn bg p CYBERCAFE. Sgt merugikan masa.
> BASIKAL LAJAK - menjadi trend kpd anak2 remaja kerana BAHAYA. Ditakuti menjurus kpd MEREMPIT.
> MOTOSIKAL- Nk bg motosikal 6 syarat:
+ pinjam
+ lesen,cukai jalan,topi,
+ utk studi sahaja
+ yg lain kena izin ibubapa
+ result pelajaran mesti improve
+ ada trouble,ambil balik.
> LEPAK dgn kawan - Hadkan
> COUPLE - Langsung tak dibolehkan. HARAM.
- Adakan peraturan2 dirumah:
> minima 2 jam studi
> TV tak boleh tgk
> handfon tak boleh masa studi
> handfon tak boleh masa nak tidur
- Sarapan MESTI.
- KELUAR MASUK RUMAH mesti minta izin.
- JIKA ANDA TAK PERNAH DIBENCI OLEH ANAK ANDA, ANDA SEBENARNYA BELUM PERNAH JADI IBUBAPA - Bette Davis
Tindakan susulan utk ibubapa:
- cari masa dgn anak2. Pi tempat2 luar bandar, bukan shopping kompleks etc.
- kena bagi masa bersama anak2. Paling2 kurang ibu atau bapa. Terbaik kedua-dua sekali.

Jadi buatlah keputusan. LAKUKAN SEKARANG.

ILMU TANPA AMAL, ITU SOMBONG.

Wallahua'lam bissawab.

Tuesday, 27 March 2018

NOTAPENDEK KULIAH MAGHRIB

Ustaz Jazmi @ Masjid Tunku Salehuddin BPJ
- nikmat paling besar di akhirat ialah melihat Allah AWJ dgn mata kepala. Hadith Ali bin Hakim.
- selamatkanlah diri dari neraka dgn sedekah walaupun dgn sebelah kurma
- qisas di akhirat ialah bersangkutan dgn menunaikan hak makhluk lain yg tak tertunai sewaktu di dunia
- org yg beriman akan berusaha utk menjaga ukhwah dan silaturahim dgn ahli keluarga, kerabat dn masyarakat
Golongan yg Allah AWJ tak sudi bercakap, tak sudi tengok & tak sudi menyucikan:
1. Org yg bersumpah dgn sumpah palsu
2. Pemerintah yg menghalang dari membantu rakyat
3.Orang tua yang berzina
4. Pemerintah yang berdusta
5. Orang miskin yang sombong
6. Orang yang halang air dari sampai kepada jiran
7. Orang yang berbaiah dgn pemimpin kerana harta bukan kerana Allah SWT
8. Orang yang derhaka kepada ibubapa
9. Perempuan yang menyerupai lelaki dan lelaki yang menyerupai perempuan.
10. Lelaki yang dayus, membiarkan isteri memijak kepala.
11. Al Mannan, yaitu orang yang mengungkit-ungkit pemberiannya. 
12. Orang yang selalu bersumpah palsu
13. Orang yang melabuhkan kainnya tapi akhlaq tak mencerminkan penampilannya

Kuliah ditangguh dgn tasbih kaffarah. 
Wallahu ta'ala a'lam.

Thursday, 22 March 2018

CATITAN KAK IJA 171108

*ُالسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ*
      *بِسْمِ اللهِ الرَّحمَٰنِ الرَّحِِيم*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ*
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّد*ٍ
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّد*ٍ
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
    *ρєякσиgѕιαи*
*Ustaz Hj Sobri Arshad*
*Tafsir Al Quran*
*Masjid Bakar Arang*

*۞ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ*
*“Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu! {36:60}*
_Ayat ini adalah perintah dan wasiat dari Allah melalui lisan para Rasul agar supaya kita tidak tunduk dan taat kepada syaitan._
_Semua kemaksiatan dan kekafiran adalah bentuk taat dan ibadah kepada syaitan._
_Syaitan adalah musuh nyata yang kita harus selalu waspada dari padanya._
_Allah memerintahkan kita agar beribadah kepadaNya dengan mengerjakan perintahNya dan menjauhi laranganNya._
_Syaitan telah banyak menyesatkan manusia dari jalan yang lurus dengan tipu dayanya yang licik._

*إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ*
*Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka. {35:6}*
_Syaitan ada dikalangan manusia dan juga jin. *Manusia* yg mengajak lawan Allah, buat jahat, mengheret ke lembah maksiat adalah syaitan yg nyata dan terang ada didepan kita._

*قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيم*َ
*Iblis berkata: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu yang lurus; {7:16}*
_Syaitan telah bersumpah dgn Allah akan menyesatkan. Dia akan menjadi penghalang sekiranya manusia nak buat kebaikan. Syaitan tak bagi solat dan ramai yg terpedaya dan sebab tu la ramai juga manusia hanya solat seminggu sekali sahaja._
*والله أعلم بالصواب*
_(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)_
      
       *#لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا* 
*#semogabermanfaat*
*#jomkongsikebaikan*
*#salamdakwah*
═══ ¤❁✿❁¤ ═══

CATITAN KAK IJA 171109

*ُالسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ*
      *بِسْمِ اللهِ الرَّحمَٰنِ الرَّحِِيم*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ*
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّد*ٍ
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّد*ٍ
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
    *ρєякσиgѕιαи*
*uѕtαz mutαlíв mααrσf*
*kítαв ѕαíruѕ ѕαlíkín jílíd 1*
*mαѕjíd вαkαr αrαng - mabas*
*▶cαtαtαn ríngkαѕ*
αllαh mєmєríntαhkαn kítα utk ѕσlαt mαlαm(tαhjud). вαngun díѕєвαhαgíαn mαlαm dєngαn rαhmαt & ѕєgαlα kєвαjíkαn dαn mєnghαlαng ѕєgαlα kєjαhαtαn.
dímαlαm чg pєnuh kєвєrkαtαn kítα вσlєh mєlαkukαn ibadah²:
zíkír @ berwirid.
ѕσlαt² ѕunαt dαn mєmвαcα αl qurαn.
ѕαlαh ѕαtu jαlαn utk kítα ѕαmpαí kpd αllαh íαlαh dgn mєrαѕα tєnαng. Dєngαn ѕσlαt mαlαm hαtí mєnjαdí tєnαng. *Sσlαt mαlαm tídαk wαjíв dαn krn íα tídαk wαjíв ѕєвαhαgíαn kítα αmвíl mudαh dgn tídαk mєlαkѕαnαkαnnчα.* Tapi Allah menekankan perlunya kita beribadah diwaktu malam.
Dєngαn ѕσlαt mαlαm ítu jugα αkαn mєmpєrσlєhí kєвαíkαn dαn mєnghαpuѕkαn segala kєjαhαtαn. Kítα вαnчαk dσѕα dαn dgn ѕσlαt mαlαm αkαn mєnghαpuѕkαn dσѕα² kítα.
Orαng² чg вαngun utk ѕσlαt mαlαm αkαn díѕєвut σlєh Allαh. Allαh αkαn mєmвєrítαhu mαlαíkαt líhαt hαmвαku ѕєdαng вєrmunαjαt kpdku. Kαlαu kítα tαk ѕσlαt mαlαm, αllαh tídαk αkαn ѕєвut pun.
Wαktu ѕíαng  вєkєrjα mєncαrí rєzєkí dαn dímαlαm hαrí вєrdσα dαn mєrαчulαh kpd Allαh, kítα вαnчαk dσѕα. Dσα díwαktu ѕσlαt mαlαm αtαu díwαktu ѕαhur dímαkвulkαn αllαh. mαѕíh tídαk pєrcαчα kα?
 *Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).*
вílα dah turun вαlα,  kєmвαlílαh kєpαdα Allαh. *yαng вєrвuαt mαkѕíαt ítu lєвíh вαnчαk dr чαng вαngun ѕσlαt mαlαm.*

*فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ*
*Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): “cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar.” {9:129}*
 σrαng² αlím mαkín rαmαí αllαh jєmput jd чg tínggαl hαnчαlαh pembuat dosa dan pєmuαѕ hαwα nαfѕu, *чαng вαnчαk mєmвαwα kєmungkαrαn.*
σrαng² αlím вαnчαk вєríвαdαh  díwαktu mαlαm dr tidur. *Kita lebih banyak tidur dr solat.*  вαngunnчα org² alim ѕєαwαl pαgí αtαu díwαktu ѕαhur utk вєrmunαjαt kpd αllαh. Cara kítα nαk kíkíѕ dσѕα dєngαn:
 вєrtαuвαt pαdα αllαh.
αtαu hαruѕ kíkíѕ dσѕα  dєngαn díвαkαr σlєh αpí nєrαkα nαntí.
pílíhαn dítαngαn kítα.
αmαlαn pαdα ibadah mαlαm jαngαnlαh dítínggαlkαn ѕєmuα.
Banyak cara utk melakukan ibadah *tídαk вσlєh вuαt ѕєmuα tαpí jαngαn tínggαl ѕєmuα.*
*والله أعلم بالصواب*
_(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)_
      
       *#لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا* 
*#semogabermanfaat*
*#jomkongsikebaikan*
*#salamdakwah*
═══ ¤❁✿❁¤ ═══

CATITAN KAK IJA 171110

*ُالسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ*
      *بِسْمِ اللهِ الرَّحمَٰنِ الرَّحِِيم*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ*
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّد*ٍ
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّد*ٍ
*وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*
    *ρєякσиgѕιαи*
*ustaz muhammad abduh*
*WAJIBNYA BERBAKTI KEPADA KEDUA ORANGTUA*
▶Rasulullah ﷺ bersabda
*رضـا الله فـي رضـا الـوالد، وسـخط الله فـي سـخط الـوالد*
Redha Allah ada pada redhanya orang tua, dan murkanya Allah ada pada marahnya orang tua".
*Shahih Targhib Lil Albani : 2501.*
 *Berbakti kepada kedua orang tua menjadikan bertambahnya umur dan rezeki.*
▶Rasulullah ﷺ bersabda:
*مـن سـره أن يمـد لـه فـي عـمره، ويـزاد فـي رزقـه ؛ فـليبر والـديه، وليـصل رحـمه*
"Barangsiapa yang suka untuk dipanjangkan umurnya dan ditambahkan rezekinya maka hendaklah dia berbakti kepada orang tua, dan menyambung silaturrahimnya".
*Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Shahih Targhib : 2488.*
 *Berbakti kepada kedua orang tua mendekatkan kepada Allah ta'ala.*
Berkata ibnu 'Abbas radhiyallahu' anhuma:
*إنـي لا أعـلم عـملاً أقـرب إلـى الله مـن بـر الـوالدة*
"Sesungguhnya aku tidak mengetahui suatu amalan yang lebih blh mendekatkan dengan Allah daripada berbakti kepada ibu (orang tua).
*As Shahihah: 6/711-712*
*▶Berbakti kepada kedua orang tua merupakan sebab diampuninya dosa.*
*جـاء إلـى النبـي صـلى الله عليـه وسلـم رجـل، فقـال : إنـي أذنبـت ذنبًـا عـظيمًا، فـهل لـي مـن تـوبة ؟ فـقال : « هـل لـك مـن أم ؟ » قال : لا, قـال : « فـهل لـك مـن خـالة ؟» قـال : نعـم , قـال : « فـبرها*
Suatu ketika datang kepada Nabi ﷺ seseorang, maka dia pun berkata : "Sesungguhnya aku telah berbuat dosa yang besar, apakah masih ada untukku taubat?",
*Bagindapun mengatakan : "Apakah kamu masih memiliki ibu?", dia menjawab : "Tidak", baginda mengatakan : "Apakah kamu memiliki saudara se ibu (dari jalur ibu)?", bagindapun mengatakan : "Maka berbuat baiklah kepadanya".*
▶Ibubapa yg telah meninggal dunia, kirim doa² dan pahala buat mereka.
berbuatlah kebaikan dan sedekahkan pahala buat ibubapa.
Amalkanlah ilmu yang diajarkan oleh kedua ibu bapa kalian maka mereka akan mendapat pahala ilmu yang bermanfaat. Banyakkan sedekah jariah dan niatkan untuk ibu bapa maka ibu bapa kalian akan mendapat pahala sedekah jariah.
Teruskan berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT. Apabila kita selesai solat fardu atau ketika berada diwaktu-waktu akhir malam , waktu mustajab doa maka berdoalah untuk kesejahteraan ibu bapa kita yang telah meninggal dunia:
*والله أعلم بالصواب*
_(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)_
      
       *#لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا* 
*#semogabermanfaat*
*#jomkongsikebaikan*
*#salamdakwah*
═══ ¤❁✿❁¤ ═══