Pages

Tuesday 13 August 2013

GELARAN HAJI

Bismillah ir-Rahman ir-Raheem

Di Malaysia kita sering jumpa para haji....

.....Haji YB Datuk Seri Janji bin Manis, Calon DUN Pinang Sebatang
.....Haji Sampul bin Duit, Pendakwah terkenal dan mahal
.....Tuan Haji Putar bin Belit, peguam terkenal

Dari medan politik, kamar kehakiman, ekonomi sehingga dunia hiburan

Hah, yang jadi persolannya adalah...bukankah Rasulullah S.A.W. tak pernah menggunakan gelaran haji? 

Abu Bakar...Umar Al Khattab...Uthman bin Affan...Ali bin Abi Thalib...serta para sahabat yang lain...

Mereka menerima cercaan, hinaan dan siksaan sehingga mengorbankan nyawa ketika berjuang menegak Islam bersama Rasulullah S.A.W. Tidak ada seorang pun yang menggunakan gelaran haji.

Haji merupakan salah satu dari rukun Islam. Rukun Islam terdiri daripada: Syahadah, Solat, Puasa, Zakat dan yang terakhirnya...Haji.

Tidak pernah kita jumpa gelaran syahadah - "Kenalkan saya Syahadah Ramli bin Rosli"

Atau gelaran solat - "Saya Solat Nur Anis"

Tidak ada gelaran puasa - "Puasa Johan bin Ramadan"

Serta gelaran zakat - "Zakat Herman SE, MM"

Tapi yang mempopularkan diri sebagai Haji amat ramai..."Haji Zamrud Broker Tanah, Haji Zulkifli Pelabur dan Pemberi Pinjaman"

"Elehhhhh, kata je lah dengki..."

"Tulah pasal, tak mampu pergi haji nak salahkan gelaran haji pulak"


"Okeylah, anggaplah saya dengki. Tapi bukankah haji itu bukan sekadar kata-kata yang dengan mudah dinilai manusia? Setahu saya...hanya Allah yang boleh menentukan kedudukan ibadah haji seseorang..."

Mendapat haji mabrur tidak hanya mengabdi gambar di depan kamera, menyebarkan melalui laman media sosial...atau digantung di ruang tamu.


"Saya bimbang tergelincir menjadi riak. Terjerumus dalam jurang yang dipenuhi senda gurau yang disesatkan oleh syaitan-syaitan"

"Jangan berprasangka buruk dahulu. Munkin ia bertujuan untuk syiar agama."


"Ye lah tu. Syiarlah sangat. 'Shi Ar' dari Hong Kong"

"Kita bersangka baik je, doakan semuga niat mereka memang ikhlas"

"OK la...amin"

"Ustaz kan pernah pergi haji, nape tak guna gelaran haji juga???"

"Saya malu dengan Rasulullah SAW. Baginda yang banyak berkorban demi umat pun tak pernah guna gelaran haji. Inikan lagi saya yang tiada apa-apa sangat nie, tak kan saya nak melebihi Rasulullah SAW..."


Petikan  dari Komik "ISLAM SEHARI-HARI - Panduan Akhlak Islam Seharian" karya vbi_djenggotten - www.haltebikumiku,com

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/891-gelaran-buruk-a-gelaran-haji-dan-hajjah.html

No comments:

Post a Comment