Pages

Monday 16 April 2018

5 PERASAAN YANG MEMBAWA KE NERAKA

5 PERASAAN YANG MEMBAWA KE NERAKA.

1) TAKABBUR (Membesar2kan amalan sendiri)
Contoh: bro skrg aku tgh tawaf yang ke99 kali di depan ka' bah

2) RIAK (Melakukan ibadah kerana ingin manusia lihat)
Contoh: sambil memasukkan duit dlm tabung surau, berkata di dalam hati, mesti si zul tu teruja dengan sedekah aku tiap pagi kat surau ni.

3) UJUB (Puji diri sendiri)
Contoh: Aku ni soleh orangnya, baik dan jujur.

4) GHURUR (Merasa diri hebat dan memperlekehkan orang lain)
Contoh: Ko ingat ko ni bagus ke, aku ni lagilah lulusan PHD dari university XYZ, mana ada orang boleh challenge aku.

5) SUM'AH (Bahagia dengan pujian)
Contoh: Wah bestnya orang panggil aku penceramah hebat, harap2 esok2 dpt masuk TV.

Jum sama2 kita hindari..

No comments:

Post a Comment